בדיקת איכות ואבחון אתר

מדוע צריך לבצע בדיקות איכות QA / אבחון לאתר אינטרנט

אבחון ובדיקות אתר – הקדמה

במאמר זה נסביר מדוע חשוב כל כך לבצע בדיקה מקיפה ואבחון של אתר אינטרנט, מתי לבדוק, מי צריך לבדוק ומה לבדוק. אמנם רצוי לבדוק לפני עליה לאוויר, אך גם בדיקה שתיעשה לאחר שהאתר נמצא כבר באוויר תהיה אפקטיבית ועשויה לחשוף תקלות ובעיות רבות. במקרים מסוימים, אבחון ובדיקת האתר עשויים להיות קריטיים לתפקודו. לעיתים, וזו לא הגזמה, יכולה בדיקה כזו להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון האתר. הנה שתי דוגמאות:

א. בדרך כלל אחד הנושאים החשובים באתר הוא טופס יצירת קשר. הגולש ממלא את הפרטים ואז נשלח מאחורי הקלעים אימייל לצוות האתר ובו הפרטים שמילא הגולש. עכשיו תארו לכם שהאימייל הנ"ל כלל לא מגיע ליעדו בגלל הגדרה לא נכונה או תקלה.

ב. דף פנימי חשוב קיים באתר אך איננו מופיע באף תפריט באתר, ולכן גוגל לא סורק אותו והגולש לא מודע כלל לקיומו. הדף שנבנה בעמל רב נשאר שומם מגולשים.

בשתי הדוגמאות שתוארו, בעלי האתר כלל לא מודעים לתקלות אלו. תארו לעצמכם את הנזק הנגרם. כאשר תראו, בהמשך, את רשימת הבדיקות הנדרשות, תבינו מה הן סוגי התקלות והבעיות העשויות להתרחש. ללא בדיקה מקצועית מקיפה לא תדעו האם האתר פועל כפי שציפו ממנו.

 

מדוע צריך לבדוק אתר אינטרנט ?

מדוע לבדוק ולאבחן אתר אינטרנט, או כל מודול תוכנה כלשהו ?  מדוע בקרת האיכות או הבטחת האיכות חשובה כל כך ?  האם אתם חושבים שבדיקה או אבחון אתר אינטרנט נועד לבדוק רק שהאתר עולה בצורה תקינה ? אז זהו שלא (אז"ש). מיד תבינו עד כמה זה לא מספיק לבדוק רק שהאתר עולה.

הנה כמה סעיפי בדיקות לדוגמא:

שכל הדפים עולים ללא הודעות שגיאה, שהדפים עולים מהר, שניתן להגיע לכל הדפים מהתפריטים, שאימיילים מגיעים ליעדם, שהתמונות נראות כראוי ואינן כבדות מדי, שההדפסות פועלות, קישורים לאתרים חיצוניים הם תקינים, שהאתר שימושי וידידותי, שהאתר נראה היטב בדפדפנים שונים ובטלפון נייד ועוד. פירוט מלא בסעיף "מה לבדוק באתר אינטרנט" בהמשך מאמר זה.

 

מי צריך לבדוק את האתר ?

מי צריך לבדוק שאכן האתר פועל כמצופה, הן מבחינה טכנית והן מבחינת המטרות שהוגדרו עבורו ?  מי צריך לבדוק שאכן האתר ידידותי למשתמש, קל לניווט ואינו מצריך עקומת לימוד של הגולש והמבקר ?  מי צריך לבדוק שאכן האתר ידידותי לא רק למשתמש אלא גם למנועי החיפוש ויגיע למקומות גבוהים בתוצאות החיפוש בגוגל ובמנועים האחרים ? האם נכון להגיד שהחברה או המתכנתים שבנו את האתר הם אלה שגם יבדקו אותו ?  הרי אחת ההנחות הנפוצות והנדושות ביותר שאנו שומעים היא שגוף לא יכול לבדוק את עצמו משום שאיננו אובייקטיבי.  וזה נכון כמעט לכל נושא שתחשבו עליו.

 

נסו לחשוב על מנהל הפרוייקט והמתכנתים האמורים לבדוק באובייקטיביות אתר שהם עצמם תכננו, עיצבו ובנו. האם יש להם כלים לשפוט אם אכן האתר אכן בנוי ופועל היטב ומהם הקריטריונים לכך ?  האם תהיה להם המוטיבציה והיסודיות הנדרשות כדי לחשוף בעיות טכניות או תפקודיות באתר ?  הרי מן הסתם הם עצמם יצטרכו גם לתקן בעיות אלה !  ומה עם העיכוב העלול להיגרם בלוח הזמנים ?  הרי הם עצמם עשויים להיות מואשמים בכך !

חלק מן הבדיקות יכולות להתבצע כמובן גם ע"י בעלי/מנהלי האתר, אך האם לא תרצו שגוף חיצוני המומחה ומנוסה בכך, יבדוק ויאבחן את האתר שלכם ללא משוא פנים, ללא אילוצים, ללא תלות באיש, וייתן לכם דוח מלא ומפורט, כולל המלצות מועילות לתיקונים ושיפורים הנובעים מניסיון רב בהנדסת אנוש ושימושיות אתרים ? האם לא תרצו המלצות שישפרו את קידום האתר בגוגל ?  מה שנקרא "בדק בית" מלא לאתר.

 

מדוע בדיקת איכות האתר כה חשובה ?

יש לזכור: איכות היא אחד המבדילים הגדולים בין אתר בינוני לאתר טוב באמת, בין אתר מדשדש שייעלם במרחבים העצומים של רשת האינטרנט לבין אתר איכותי שיישאר תמיד במקומות גבוהים בתוצאות מנועי החיפוש, ובמיוחד בגוגל.

אבטחת איכות תוכנה (קוראים לזה בשפה המקצועית QA או SQA) היא קריטית לאתר אינטרנט, ולתוכנה בכלל, ועשויה להיות משמעותית מאד לחברה העומדת מאחורי האתר. איכות האתר עשויה להיות ההבדל בין הישרדות החברה לבין התרסקותה, במיוחד בשוק תחרותי ובמיוחד אם החברה מתבססת על האתר כאמצעי שיווק עיקרי, לבטח אם האתר הוא אמצעי השיווק היחיד. כשם שאתם בודקים בית או רכב לפני קניה, כך גם לגבי אתר אינטרנט ובמיוחד כאמור אם הוא מהווה אמצעי שיווק עיקרי או יחיד. בדיקת האתר תזהה ליקויים והזדמנויות שפוספסו, חלקן עשויות להיות שוות לחברה הרבה מאוד כסף משום שהתנועה לאתר תעלה עקב תיקון ליקויים שישפרו את מיקומיו בגוגל. דמיינו מה יקרה אם מאותה תוספת תנועה לאתר יהיו יותר פניות ויותר רכישות, מה שנקרא 'שיפור יחס המרה'. האם אתם יכולים להעריך באמת מהו השווי הכספי של שיפור זה ?

 

מתי מומלץ לבדוק את האתר ?

עם יד על הלב: מתי ביצעתם לאחרונה בדיקת איכות רחבה לאתר שלכם ? האם ביצעתם אי פעם בדיקת איכות כלשהי ? קיימות מתודולוגיות ונהלים רבים בהקשר של בקרת איכות תוכנה ואבחון אתרים, אך אלה המועדים האפשריים שבהם רצוי לבדוק ולאבחן את האתר:

  • לאחר סיום כל שלב בפיתוח האתר, אם זה ניתן, שכן בעיות שיתגלו לאחר גמר הפיתוח עלולות להיות בחלקן יקרות לתיקון, אם בכלל. יחד עם זאת, לעולם לא מאוחר לבדוק ולאבחן אתר, אפילו אם הוא כבר פעיל זמן רב.
  • באתר פעיל לאחר ביצוע שדרוג משמעותי.
  • באתר פעיל לפני תחילת קמפיין קידום אתרים. לעיתים מתגלות בעיות קטנות, קלות מאד לתיקון, המשפיעות מאד על דירוג האתר במנועי החיפוש, על ביצועיו או על ידידותיות ושימושיות האתר בעיני הלקוח הפוטנציאלי.
  • באתרים גדולים ופעילים מומלץ לבצע בדיקות שוב לאחר פרק זמן שבו האתר פעיל, במיוחד אם מתבצעים בו עדכונים תכופים.

 

מה צריך לבדוק באתר אינטרנט ?

אז, תכל'ס, מהן הבדיקות שצריך לבצע על אתר אינטרנט ? 

להלן רשימה מתומצתת. חלק ניכר מן הבדיקות נעשה באמצעות כלים אוטומטיים או באמצעות אתרי אינטרנט המספקים את השירות המבוקש. אנו מניחים שעכשיו תבינו מדוע כה חשוב לבדוק את האתר :

 

  • פעולות הכנה: קריאת מסמכי האפיון + מדריכים למשתמש + נהלים (אם ישנם) וביצוע תשאול שיסייע בבדיקות: פרטי בעל הדומיין, מהי מטרת האתר (מכירת מוצרים, הקניית ידע, מתן שירות, אתר תדמית וכו'), מהן מילות המפתח של האתר, מיהו קהל היעד של האתר ועוד.
  • בדיקה של זמינות השרת עליו מאוחסן האתר, בזמנים שונים, מיקומו הגיאוגרפי, פרטי בעליו ועוד.
  • אימות פרטי בעל הדומיין (הכתובת) של האתר. האם הפרטים נכונים ומעודכנים ?
  • בדיקה קריטית: בדיקה פונקציונאלית מקיפה ומעמיקה של כל אחד מדפי האתר בנפרד ושל האתר כולו כיחידה אחת. כלומר, האם האתר אכן פועל כראוי על פי המטרות העסקיות שהוגדרו לו ?
  • בדיקת ביצועים של כל אחד מדפי האתר והתרשמות כללית מביצועי האתר כולו. לנושא יש חשיבות הן מבחינת הגולש והן מבחינת מנועי החיפוש.
  • חשוב ביותר: בדיקת שימושיות. האם האתר ידידותי למשתמש ? קל להבין את מטרתו ?  קל לנווט בו ?  קל לבצע דרכו קנייה ? 
  • כיצד האתר נראה בדפדפנים ורזולוציות מסך שונות: מחשב שולחני, מחשב נייד, טאבלט, סמארטפון ובדפדפנים כמו Internet Explorer Chrome ו-Firefox  ?
  • האם דפים האמורים להיות מוגנים בסיסמאות הם אכן כאלה ?
  • אם יש תיבת חיפוש באתר, האם היא פועלת כראוי ?
  • האם תיבת "צור קשר" פועלת כראוי והאימייל מגיע ליעדו ?
  • האם התמונות נראות כראוי ?
  • האם ההדפסות פועלות כראוי ? האם ה- Downloads וה- Uploads תקינים ?  האם ניתן למלא טפסים כיאות ?
  • אם יש פורום, האם הוא מתפקד כראוי ?
  • חשוב מאד למנועי החיפוש :
    • א. האם לכל הדפים יש כותרות Titles התואמות לתוכן הדף ?
    • ב. האם לכל התמונות הוצמדו כותרות ותיאורים טקסטואליים ?
    • ג. האם יש כמות מספקת של טקסט בכל דף ? האם יש פיזור נכון של מילות מפתח ?
    • ד. בדיקת קיומה של מפת אתר.
    • ה. בדיקת היעדר קישורים שבורים ודפים מנותקים ("יתומים").
    • ו. בדיקה מקיפה של סטטוס האתר בגוגל: כיצד גוגל "רואה" את האתר, מתי ביקר בו בפעם האחרונה, האם סרק את כל הדפים של האתר ועוד.
    • ז. בדיקת פופולאריות האתר מבחינת קישורים המצביעים אליו מאתרים אחרים.
  • התרשמות כללית מן האתר.
  • כתיבת דו"ח מלא המכיל 3 חלקים: פירוט הבדיקות שנעשו, רשימת ליקויים והדרכים לתקנן, הצעות לשינויים ושיפורים באתר.

 

 

פירוט מלא ונושאים נוספים ניתן לראות בקישור:  רשימת תיוג בדיקות אתר אינטרנט

רוצים שנבדוק ונאבחן את האתר שלכם ?  צרו איתנו קשר.

Comments are closed